Delary – Strömsnäsbruk 643 mm

I Strömsnäsbruk står “August Smitz”, og i Delary står “Edward Engeström”.
Disse tog har kørt mellem Strömsnäsbruk og Delary med tørv og træ til industri.

I 1759 blev en papirfabrik opført i Ry(Ryfors). Eftersom folk til stadighed blandede Ry papirfabrik og Ry jernfabrik sammen, valgte jernfabrikken i 1843 at ændre navnet til Delary.

Da jernfabrikken blev nedlagt, så de to grossister: Edward Engeström og Rudolf Thomsen, store økonomiske muligheder i de smålandske skove og opførte Delary papirfabrik og begyndte at producere papirmasse i 1872.
Transporter ud i verden skete med okser og kærrer på en dårlig landevej.
Da man i 1874 ville anvende tørv til brændsel i stedet for træ, blev en 891 mm oksedrevet jernbane bygget.

I 1878 blev “Magnus Lind af Hageby” bygget og i drift til 1890.
I årene 1884 – 1888 byggede Jöns Pehrsson yderligere to lokomotiver, “Edward Engeström” og “Rudolf Thomsen”, med sporvidden 643 mm.

Den skæve sporvidde kommer fra et svensk mål, verktum=24,742 mm. Banen var altså 26 verktum.

Transporterne blev til ganske mange, da Strömsnäs Bruk overtog Delary Bruk i 1908.
I 1916 blev endnu et lokomotiv bygget: “August Smitz”.
Der findes et lokomotiv mere, “Karolina”, som er bevaret og kører på Öland.

Banen blev afviklet 1957 – 1959 og solgt som skrot. I 1961 var den helt væk. De to papirfabrikker lukkede i 1981.